Thy 2009

Forside Danmark dejligst
Vi besluttede at bruge seks fridage med udforskning af Thy. En egn vi ikke tidligere har besøgt. Hold fast hvor er her meget at se. Så vi besluttede at udvælge nogle seværdigheder jeg ikke normalt ser beskrevet. Vi startede sent hjemmefra og tog en overnatning nord for Herning ved Sunds Sø Camping, en DCU og BackToNature samarbejdsplads, der har kæmpet for sit liv og som nu har kastet håndklædet. Værtsparret forlader pladsen med slutningen af sæsonen. Den videre skæbne er uvis.
En af de nordlige forbindelser med Thy fra Mors, er over denne smukke bro. Hanstholm Camping ligger på toppen af et gammelt koralrev, smukt med mulighed for udsigt over Vigsø Bugt og smukke klitarealer. I stenalderen var dette øer i havet.
Hanstholm er Danmarks største fiskerihavn og minder mest om et dansk "Det Vilde Vesten". Her findes bl.a. "Det Gamle Røgeri" med friske og røgede fisk, så Dankortet bliver rødglødende. Vi købte stort ind til frokoster og en gang lækre rødspætter til aftensmad. Jeg spurgte den flinke fiskedame, hvor vi fandt byen. Hun svarede, at der skam var et indendørs "indkøbscenter" på toppen af klitten.

Når kronhjortene brøler.

Jeg havde meldt mig til en guidet tur som Skov og Naturstyrelsen havde arrangeret i Hanstholm Vildtreservat og Nationalparken Thy. Det var skovløber Henrik Kær Bak, der stod for turen og det gjorde han på en meget underholdende måde. Vi var ca. 50 deltagere der traskede tillidsfuld ud i den barske natur. Vi skulle høre de brunstige handyrs brøl. Undervejs fortalte Henrik levende om hvad der ventede os. Vi forstod alle det var med livet som indsats.

Undervejs besøgte vi et udkigstårn og så ud over det totalfredede område hvor der bl.a. yngler otte tranepar og flere tinksmede. Tusmørket tog langsomt til og vi kunne nu tydelig høre de dybe brøl fra de store krondyr, der advarede andre hanner og vildfarne turister. For 50 år siden, var der ingen krondyr nord for Limfjorden og nu var der omkring 400 dyr bare her. Vi kom ind på nogle hundrede meters afstand af de store dyr. Jeg følte mig hensat til Karen Bliksens afrikanske farm, hvor løvernes brøl lød fra savannen. Da vi små tre timer senere fandt vores biler var det bælgmørkt. Lykkelige og en oplevelse rigere.

Tved Kirke
Kalkmaleriet til venstre er fra Tved Kirke og forestiller Adam og Eva i Edens have. Haven ligner ikke vores forestilling om paradis med sparsom bevoksning af marehalm og et klitlandskab i baggrunden. Det afbilleder de lokales kamp med sandflugt. Billedet er dateret til mellem 1100 og 1500.
Vestervig Kirke. Danmarks største landsbykirke. Var tidligere del af et kloster, der nedbrændte. Kirkegården gemmer på en grusom og ulykkelig kærlighedshistorie.

Denne særprægede tre meter lange dobbelt grav rummer den ulykkelige, grusomme kærlighedshistorie:

Valdemar den Store (1157 - 82) havde en søster Kirsten, der forelskede sig i Prins Buris, bror til Valdemars onde dronning Sofie. Mens Valdemar var bortrejst fik de sig et barn sammen. Da Valdemar hørte dette blev han rasende, han tvang Kirsten til at danse og synge med 15 riddere. Da hun ikke døde af dette, piskede han hende ihjel med ni læderpiske. Prins Buris fik højre øje stukket ud og fik hugget en arm og en fod af. Herefter blev han med en jernlænke lænket til kirken. Hver dag kravlede han til sin elskedes grav indtil han døde. De blev ikke begravet ved siden af hinanden som normalt, men i forlængelse af hinanden.

Brudepar ligger i dag blomster på Kirstens grav. Nationalmuseet har fortaget udgravninger af graven og fandt skelletterne af en ung kvinde og en lidt ældre mand, så det har ikke ændret på historien.

På kirkens vægge findes stenrelieffer fra en tidligere kirke på stedet. Og inden i kirken er der et kalkmaleri af en sækkepibespillende gris.

Vi ville besøge nogle venner på Mors og tog en af de små færger der forbinder Thy med øen Mors. Den sejler hver 20. minut og turen tager fem minutter.

Hanstholm fiskeriauktion.

Vi havde stillet vækkeuret, fordi vi skulle være til auktion i Hanstholm kl. 06:45. Det var meget spændende at se. Vi skulle holde hænderne i lommerne og hovedet stille, så vi ikke pludselig havde købt fem kasser hummere. Et lille nik eller vrik med hovedet var nok for at byde på fisk. Man er velkommen som turist, men skal lige tænke på at det er en arbejdsplads med gaffeltrucks, der drøner højre og venstre om.

Her var mange forskellige fisk, så vores viden kom på prøve. Torsk, mørk- og lyssej, kuller, lange, rødspætter, kulmuller, knurhaner, pighvar, og store helleflyndere, hajer, hummere og krabbekløer blot for at nævne nogle. Temperaturen i auktionshallen blev holdt lige omkring frysepunktet. Vi følte det som en rigtig lun sommerdag da vi kom ud, men fornøjelsen blev kort, så kom  efteråret tilbage med regn og rusk.

Efter en time var auktionen stort set overstået og der var handlet 1,5 tons friske fisk. Vi gik ind på den lokale fiskercafe, fik vores morgenmad og tog hjem til campingpladsen, hvor vi fik en lille formiddagslur.

Annette og dødens gab til venstre. Klik på billedet, så kommer en lille film fra auktionen

Bulbjerg - et fuglebjerg.

Bulbjerg er Danmarks eneste fuglebjerg. Her yngler mallemukker og rider.
En hugorm napper de få varme solstråler. Gyldenris betjenes af en Nældens takvinge..

Thylejren

Har man lyst til at se en noget anderledes livsstil, så er Thylejren en mulighed. Den ligger på vejen til Bulbjerg. Man er velkommen til besøge lejren. En campingvogn er luksus ved siden af nogle af hytterne. Men derfor kan de jo godt være hyggelige. Vi gik en kort tur rundt og sluttede af på det lokale mødested med en øl. Her var livlig, det er jo fredag og det har lige været den første. (Fotografer ikke menneskene her.) Thisted Museum er i gang med et stort forskningsprojekt om lejrens betydning for området mod nordvest.

Nørre Vorupør.

Lørdag blæste en stiv vind med en del sandfygning. (15 m/s). Dagens første halvdel, brugte vi i vognen med læsning, hvis ikke vi kiggede ud på Vigsø bugtens hvide skæg. Sidste del blev brugt til en tur over Klitmøller til Nr. Vorupør, der begge er sommerhus byer og surferparadiser. Nr. Vorupør hører til blandt Europas femte bedste surferhav. Bådene på billederne er fra Nr. Vorupør.

Mangler man et godt spisested kunne jeg anbefale fiskebuffeten hos "Det Gamle Røgeri" i Hanstholm. Kun fredag, lørdag og søndag. Eller fiskercompagniet i Nr. Vorupør.