Skagen 2016.

Vi besøgte den nybagte familie med barnebarn.

Forside

Fredag efter arbejde og før uge 28 begav vi os langsomt mod nord med mål Skagen.
Ugen inden havde vi fejret vores søn Caspers dejlige bryllup med hans smukke Emma. Her kører de bort i den smukke økologiske karet. Bag min søster og datter.
Første stop ved Kongshøj Marina ved Mariager Fjord. Et dejligt, roligt sted.
Det sidste slag i krigen 1864. Ved Lundby lidt syd for Ålborg. Endnu en tåbelig befalingsmand, hvis beslutning fik fatale følger for soldaterne. En dansk spejder ser en deling tyske soldater fra en gravhøj. Men tyskerne ser også spejderen og går i dækning bag et stendige ved Lundby. Den danske øverstbefalende befaler de danske soldater, at storme ned ad en bakke mod stendiget. Trods advarsler fra hans underofficerer og advarsler fra lokale bønder, der anbefaler at gå skjult gennem en nærliggende slugt. Hæren skal ikke ledes af en bonde udtaler den øverstbefalende. De danske soldater bliver selvfølgelig mejet ned og hæren går i vild opløsning med mange døde og sårede. Den øverstbefalende modtager senere en medalje for hans heltemodige indsats.
Vi når frem til Skagen og parkerer bag de smukke pakhuse med fiskehandlerne og spisestederne. Vi snupper straks en kold fadøl.
Vi mødes med Peder, Linnea og barnebarnet Lander ved The Old Irish Pub. De skal bo hele sommeren i Skagen, da Peder netop har åbnet pubben. Der Live musik, solskin og endnu flere kolde fadøl. Også mørke.
Efter en dejlig dag kan vi gå til ro bag pakhusene på havnen. Fra kl. 18 til 8 ligger vi gratis her, ellers 11 kr. pr. time. På parkeringspladsen lidt længere henne skal man give 150 kr. for en overnatning.
Vi kørte til Tolne på jagt efter Annettes Oldefar Christian Frederik Gandil, der var præst i Tolne Kirke fra 1891 til 1903. Området er Danmark nordligste bøgeskov.
Vi vælger en overnatning på Aalbæk Havn. Et dejligt sted med to spisesteder på den lille havn. Prøv Pariserbøffen i Spisehuset.
Næste dag er vi tilbage på Skagen havn, hvor Lander og Linnea kommer på besøg i camperen
Tog på vej gennem Skagen by på vej til havnen.
Den flotte Skagen Station.
Vi skal på en to timers byvandring i digternes fodspor. Vi starter selvfølgelig ved Brøndum Hotel, hvor bl.a. H.C. Andersen og Karen Blixsen har boet.
Vores gode guide stopper op ved Anchers Hus, for her kom også mange digtere på besøg.
Vi skulle selvfølgelig også lige se den smukke Skagen Kirke.
Drachmanns Hus.
Her er vi nået til den stråtækte mølle på frilandsmuseet.
Den tidligere kongelige sommerbolig, nu bolig for kommende kunstnere.
Vi skulle hente det andet barnebarn Phillip, der skulle være nogle dage her i skagen. Vi vælger en campingplads ved Råbjerg Mile, da vi skal se den dagen efter.
Vi kørte tidligt afsted mod milen og kunne på lang afstand, se dette ørkenlandskab brede sig ud.
Et imponerende landskab i Nordeuropas største vandreklit.
Af hensyn til kørestolsbrugere var der flere steder lagt køreplader ud. Men de sandede hurtig til.
Her ses sandfygningen tydelig. Milen flytter sig 20 til 30 meter om året, så man kan regne ud hvornår den rammer jernbanen og landevejen til Skagen.
Her et kendt eksempel på sandfygningen. Den tilsandede Kirke.
Vi ville finde negerslaven Jan Leton fra Skagen. Vi fandt ham på Skagen gamle kirkegård. I en vinterstorm strandede et amerikansk skib på Grenen. Blandt de reddede var kaptajnen, der blev indkvarteret hos byfoged Lund. Han blev boende hele vinteren, hvor han underholdt byfoged Lund med historier om Amerika, Sydstaterne, bomuldsplukning og negerslaver.
På den måde blev de ganske gode venner, og da kaptajnen endelig skulle videre, spurgte han om, hvad han kunne gøre for at sige tak for gæstfriheden.
Byfoged Lund svarede for sjov: "Du kan jo give mig en sort negerslave".
Næste vinter ankrede et skib op meget tæt ved kysten efter at have rundet Grenen. Fyrmesteren, der havde fulgt med i manøvren, så at der blev sat en mand i land, hvorefter båden atter roede ud mod skibet.
Manden, der var blevet sat i land, viste sig at være den kulsorte, tidligere negerslave Jan Leton fra de Vestindiske Øer. Om halsen havde han et skilt, hvorpå der stod: "Til byfoged Lund fra den amerikanske kaptajn med tak for gæstfrihed."
Tilbage på pubben til frokost. Tak Peder.
Der blev også tid til en tur på Grenen med Sandormen. Phillip har været ude og soppe på spidsen.
Vi er tilbage ved pakhusene på Skagen Havn.
Dette er Skagens DNA. Her ved marinaen og pakhusene var der altid sort af mennesker.
DR er ved at gøre klar til Sommerliv, der sendes direkte fra havnen dagen efter. Der er vi så taget sydpå igen.
Vi slutter turen af med aftenmad på Fiskehuset.
Vi siger tak til svigersøn og datter for en dejlig uge i Skagen. Vi kommer måske tilbage næste år.