Påsken 2017.

Sydhavsøerne, påskefrokost i Vordingborg og København.

Forside

Inden påske, skulle vi først til krimimesse i Horsens.
Min pt. ynglingsforfatter Leif Davidsen har også fået campingvogn. Der blev købt lidt læsestof til de kommende ferier.
Vi skulle have besøg af tre unge fra Catalonien i Spanien. Det er meget vigtig for dem, at de er Cataloniere. Gæsterne havde medbragt en sød likør RATAFIA og noget lufttørret skinke. Lækkert snacks. De fortalte bl.a. at de skulle betale for uddannelserne og de fik da ingen SU. Det var vildt luksus i Danmark. Pigen Irene havde vi mødt før på vores nytårs camping i Kolding. Vi havde skrevet et par gange sammen på mail, så nu kom de på besøg et par dage. Rigtig hyggelig og lærerigt for alle parter. De var med på mit arbejde en formiddag, hvor de arbejdede på værkstederne.
Gæsterne tog afsted fredag morgen og vi tog afsted fredag eftermiddag. Kørte over Fyn til Langeland. Sejlede fra Spodsbjerg til Tårs på Lolland.
Lige syd for Langelandsfærgens anløbssted på Lolland ligger det lille fiskerleje Tårs Havn. Hyggelig plads med udsigt til færgerne. Annette og jeg får en Aperol før aftensmaden.
Solnedgangen kunne der ikke klages over.
Fiskerlejet i den nedgående sol ved Tårs.
Fra Tårs tog vi Margueritruten rundt på Lolland. Roligt og afslappende sejlede vi ud af vuggende landeveje. Suger indtrykkene der driver forbi til os. Vi gør holdt ved Birket Kirke, den er desværre lukket. Flot alligevel.
Hurtigere end vi tror når vi Falster, vi besøgte først Nykøbing Falster. Øens største by. Byens vartegn stikker op her i baggrunden.
Inden vi skulle have frokost snuppede vi en kold fadøl.
På østsiden af øen fandt vi denne lille, stille og skønne plet. Overnatning tilladt.
Egnens kendetegn er huse beklædt med strå på siderne. Som isolering mod den hårde vind. Her Hesnæs.
Hus fra Hesnæs.
Fra Falster til Møn og den lille ø Nyord med landsbyen Nyord.
Der må ikke køres inde i byen, så parkering er udenfor.
Den lille sekskantede kirke, der er en frisisk byggeskik.
Udskænkning i Nyord. Den bilfri landsby bliver værd at besøge.
Elmelunde Kirke på Møn. Øens ældste kirke er opført i slutningen af 1100-tallet.
Overalt er kalkmalerier af Elmelundemesteren fra slutningen af 1400-tallet.
Overnatningen foregik på Kalvehave Havn. Udsigt til Dronning Alexandrines Bro.
Næste dag kaffepause på Sandvig Havn.
Vi havde brug for lidt andre muligheder og kørte til Pæstø Havn, hvor vi overnattede. Her en Pariserbøf på en af restaurenterne på havnen.
Præstø.
Kig mod havnen.
Vi kørte til Faxe Kalkbrud. Det er faktisk et 65 milioner år gammelt koralrev vi graver løs i.
Flot er det. Bruddet er stadig i drift, ser det ud til.
Vi kom også forbi Vallø Slot. Der tog sig godt ud i solskinnet.
Der var forår i luften ved Vallø Slot.
Vi skal besøge vores søn Casper og Emma. De venter en lille pige til August. Vi overnatter ved Taastrup Park Hotel. Prisen er incl. el og bad. 200 kr. Herfra er der kun få meter til S-tog.
København Hovedbanegård. Usigt til rutsjebanen i Tivoli.
Med Metroen til Den Blå Planet.
Kæmpe sydamerikanske flodfisk. Jeg tror de næsten var et par meter.
Da vi alle tre har fødselsdag i April og Emmas er gravid med vores kommende barnebarn, en pige, skulle vi ud og spise sammen. Casper havde valgt Manfred på Nørrebro. Godt valg. Fin og professionel stemning.
Vi skal have syv retter, hvad kokken bestemmer. Friske produkter fra årstiden. Gedeost, rødbeder, svampe, majroe, muslinger, tang, rå æg, og meget meget mere. Virkelig en smagsoplevelse.
Påskefrokost med familien på Annette's side. Forrest Marika og Erik, gift med fætter Mads, første til højre. Til venstre Lene gift med bror Bo. Casper, vores yngste søn, gravid med Emma. Næste er Annette og bror Bo. Grand Mama Agnete for bordenden. Fætter Mikkel, søn af Bo og Lene.  Amanda, bror Steen's yngste datter. Joakim, Lines kæreste, bror Steen. Line, bror Steen's ældste datter. Og tilbage ved Mads.
Lørdag en rigtig gråvejrs dag. Selv om det er Annette's fødselsdagen kørte jeg til Knud Rasmussen's hjem ved Hundested. Annette havde lyst til at blive hos hendes mor vi besøgte. Vi skulle senere spise aftensmad sammen og se "Barnaby i København."
Knud Rasmussen's hus. Det brændte i 2011 og restaureret som da Knud Rasmussen flyttede ind.
Bibliotek og gæsteværelse med en åndemanertromme. Den mytiske dimension i grønlands tankegang havde Knud Rasmussen stor forståelse for. Han havde det i generne.
Det store arbejdsværelse.
Når jeg satte mig ved Knud Rasmussens skrivebord og så ud ad vinduet. Forstod jeg den udlængsel mod nye horisonter, jeg også selv kæmper med. Brændeovnen i forgrunden, så Knud Rasmussen i Amerika og bestilte en magen til.
Jeg havde parkeret neden for voldene fra Englangskrigene og kunne gå til Knud Rasmussens hus. Vi overnattede et par dage på en villavej i Frederikssund hos svigermor. Vi hyggede os med lidt godt at spise og se lidt fjernsyn. Vi kørte hjem, så vi lige havde en enkelt dag til at komme på plads, inden der skal tjenes tid og penge til den næste tur.