Alsace & Vogeserne  2011

- Byer på vinruten

Forside Udenlandsture

Påsken har jeg kunnet forlænge med en uge, så det var oplagt at tage vores første tur sydpå i år. Valget faldt på Alsace, ligger i en rimelig afstand fra Danmark ca. 1000 km. Foråret er stærkt på vej i Danmark, men i Alsace må det være i fuldt flor.
Kassel Bakke har der været en del polemik omkring på diverse campingfora. Det kørte bare på de lange opkørsler og lange nedkørsler, bakke efter bakke. Vi tog en enkelt overnatning på en rasteplads.
Humøret er højt og turen mod Alsace forløber uden problemet. Kl. 15:00 ankommer vi til campingpladsen i Eguisheim.
Vi har ikke bestilt plads hjemmefra da pladsen tager ACSI i perioden. Men vi får at vide at alt er optaget også flere dage frem.  Den flinke campingdame fortæller at hun har en enkelt plads i dag som vi skal forlade i morgen, da den er reserveret. Øv også.
Vi tager til takke med den enkelte overnatning, da vi er trætte og trænger til en god nats søvn. Så må vi se hvad der skal ske. Min far og hans kone skulle komme herned i en hytte.
Senere på dagen kommer campingchefen og fortæller, vi kan få en dejlig plads på den anden side af gaden i morgen. Den kan vi have resten af tiden, så faldt alt jo på plads. Hver eneste dag ankommer 10- 15 campister, der bliver afvist på grund af manglende plads. Jeg hørte i receptionen, at mange af de andre pladser i området er i samme situation. Så for folk der har kørt langt, er det dårlige nyheder.
Gamle udtjente vinstokke fra markerne omkring pladsen.
Firbenene har travlt med solbadningen i den varme forårssol.
Lørdag nat kommer en del regn, men allerede næste formiddag klare det langsomt op fra øst. Jeg har besluttet at køre op til de tre borgtårne og lufte hunden.
På vejen derop kører jeg gennem den lille bjergby Husseren-Les-Chateaux på de fem borges rute. Det er tydeligt gaderne er fra før bilens fremkomst.
På parkeringspladsen ved de tre borgtårne holder denne tidlige morgen fem franske biler og et stykke derfra ligger ligger et stort stykke plastik. Det rummer seks eller flere unge mennesker der har tilbragt natten heroppe.
Udsigten er pragtfuld. De tre borgtårne har hørt sammen i en borg.
Udsigt over Rhinsletten. På vejen hjem kører jeg forbi bageren i Eguisheim og taget et par baguette med hjem til morgen kaffen.
Kaiserberg.
Vi besøger Kaiserberg, for at se denne smukke, lille by og se Dr. Albert Schweitzers fødehjem. Albert har bl.a. fået Nobels fredspris og drevet hospital i Afrika.
Hans fødehjem og have.
Albert Schweitzer og mindepark.
Riquewhir.
Riquewihr endnu en perle af en by på vinruten. Doldertårnet. Børn løber efter sæbebobler.
Blåregnen blomstrer i smukke farver.
Udskårne vinduesrammer i Riquewhir.
Tyvenes tårn i Riquewhir. Den gamle bydel er ikke stor og her er mange turister. Så inderbyen er udelukkende restaurenter og sovenirbutikker.
Min far og hans kone er nærmest tilfældig på den samme campingplads. De har lejet en campinghytte. Far er en sparsommelig mand, der her har vasket paptallerkerne op og hængt dem til tørre på tørresnoren. Vi går ned i Eguisheim fra campingpladsen, for at besøge en vingård.
Går man stille rundt i Eguisheims cirkelformede gader, ånder det mere fred og afslapning.
Slottet og kirken ved Eguisheim. På besøg i vingården.
Ret hurtig slog tyskerne Karl og Karin fra Kassel sig ned ved vores bord. Vi smagte Pinot Gris og Gewurthstraminer samt Pinot Noir (Områdets røde vin). . Tyskerne kom med en flaske. Vi blev lidt højtflyvende og besluttede at spise sammen i byen, fordi det var tyskernes sidste aften.
Vi valgte den lokale kro "A LA VILLE DE NANCY" Her spiser man stadig godt til rimelige penge. Vi fik en menu med egnsretter. Først løgtærte med grønt, griseskank med kartofler og kraftig sky. Der efter en sorbet, vi kunne også have fået en Mynsterost. Annette fik sine elskede snegle med hvidløg. Menuen kostede 14 euro og var alle pengene værd.
Vi spiser Brunch ved far og Ketty inden vi kører op i Vogeserne og besøger borgen Chateau du Hohlandsbourg.
Borgen er omgivet af en høj ringmur og inden i er snart et helt lille bysamfund. Annette med Ridder Svenn.
Inden på borgpladsen er igen en mindre borg. Sal fra et af husene.
Turister med guide. Jeg fik et stort stykke frisklavet rabarberkage med marens og en kop kaffe.
Fra den ene side af ringmuren er der en gudeskøn udsigt over de grønne Vogeserne og Rhinsletten fra den anden side.
"The Chapel Notre-Dame du Haut".
I dag er der bare 22 grader og der blæser en let kølig vind. Vi beslutter at køre en lidt længere tur. til Ronchamp lidt nord for Belfort. Her ligger valfartskapellet "The Chapel Notre-Dame du Haut".  Ved kirken nyder vi en ægte fransk frokost.
Kapellet er sparsom indrettet i rustikke materialer, men vi fornemmer hurtig, at der er en god akustik. Ketty er lige ved at bryde ud i skønsang.
Kapellet ligger højt på en bakke med udsigt til dale og Vogeserne. Det er tegnet af Charles-Edouard Jeanneret kendt som Le Corbusier.
De små huller er vinduerne, der giver et specielt lys inde i kapellet. Vi kørte over Ballon d' Alsace hjem. 1250 meter ad pottemagerruten. Så det blev sent og vi tog en pizza i Equisheim.
Château du Haut-Koenigsbourg er strategisk beliggende i 755 meters højde i Vogeserne tæt ved Ribeauville
Det ligger på korsvejen for vigtige handelsruter. Mel og vinruten - nord og syd. Pengevejen fra vest mod øst.
Under trediveårskrigen blev Haut-Koenigsbourg belejret og plyndret af svenskerne der nedbrændte borgen. Kaptajn Phillippe af Liechtenau modstod svenskernes angreb i over en måned.
Herefter lå det som ruin i 250 år. I 1918 stod borgen færdig efter en restauration.
Der er mange velbevaret sale og rum. Freskomalerierne er nye men meget flot udført.
Annette ved en af de store broncekanoner i artellerirummet.
Vi sluttede besøget af med en kop kaffe i den lokale cafe med udsigt til Haut-Koenigsbourg, Vogeserne og Rhinsletten.
Ribeauville.

Ribeauville en lidt større by på vinruten. Vi var der i middagspausen og spise frokost, så der var rimelig stille. Det kan vist godt være lidt af en turistfælde.

Enhver by sin borg, sådan en har Ribeauville også. Borgen ses bag tulipanerne på højre billede.
Tårnet i Ribeauville. Bagerne bagte nogle store brede brød på over en meter med nødder og rosiner. Man bestilte et stykke, der blev skåret af. Smagte rigtig godt.
Sidegade i Ribeauville.
Colmar.
Torsdag er der markedsdag i Colmars gamle bydel. Det er fra kl. 09:00 til kl. 13:00. Men allerede kl. 12:00 begynder markedsfolkene at lukke ned, så her skal man være blandt de morgenfriske.
Colmar hører til de byer man absolut må besøge, når man er i Alsace. Den har en stor velbevaret gammel bydel. Den ligger blot 6-7 km. fra Eguisheim.
Der er en del kanaler og et område hedder endda "Lille Venedig".
Markedspladsen ved siden af markedshallen. På pladsen er der et stort udvalg af fersk kød, fisk og grønsager. Samt diverse specialiteter.
Selv om Colmar ligger et stykke fra havet, mangler der intet i friske, ferske havdyr.
Ligeså spændende og indbydende det udendørs marked er, ligeså kedeligt og dyrt er det indendørs marked.
Denne dejlige aprildag, fik vi heldigvis plads på en af cafeerne ved "Lille Venedig". Vi fik alle løgtærte med salat.
Ung l'amore i Colmar. 3,5 km. fra Equisheim ligger Wintzenheim, der har et stort supermarked med et bredt udvalg i næsten alle varer.
For at fejre min fars og Kettys sidste aften køber vi to store Cote de Boeuf. Som vi tilbereder på grillen med indirekte varme. Se evt. fremgangsmåden under vores første Alsacetur. Jeg skal love for, at det er en festmiddag. Til forret får vi Foie Gras med Pino Noir gele. Min far og Ketty er klar til at komme tilbage til efteråret.
Eguisheim.
Annette og jeg går selv en lille afslutningstur gennem Eguisheims smalle gader. Inden vi i morgen vender næsen hjemad.
Hvert gadehjørne rummer sine egne små stemningsfulde områder.
Midt i byen på en lille forhøjning ligger slottet og kirken. Pave Paul fra ca. år 1000 er født her i Eguisheim.
I kirken lyder stille musik og vi får lyst til at sidde lidt og samle tankerne.
En ældre Citroen autocamper. Vores dejlige plads på campingpladsen, det er desværre snart ved at være tid, at sige farvel til Alsace.
Vores sidste aften laver vi lidt let mad. Annette har lavet en lille forret med en rest Foie Gras købt i Wintzenheim. Baguette er fra bageren i Equisheim og oliven med ost og krydderier er fra markedet i Colmar.

Hovedretten er fire små tærter fra slagteren i Eguisheim. En med løg, en med grønne asparges, en med broccoli og en med skinke. Billig og lækker ret. Vi luner dem på grillen med indirekte varme.

Lidt praktiske fakta:

Eguisheim har en god slagter, en bager og en lille købmand. Der er et TABAK skilt udenfor.

Middagspause fra 12:00 til 14:00 - 15:00.

3,5 m. fra Eguisheim i Wintzenheim ligger et godt supermarked.

Her slutter turen for denne gang. Hjemturen er ikke med samme glæde og forventning som udturen. Kassel Bakker tog vi uden problemer. Tak til dem der kiggede med.