Toscana 2012

Etruskernes gamle land V.

Forside Andre ture i udlandet

Til del 1. Garda, Firenze Til del 2. Etruskerne, Umbrien Til del 3. Bryllup og Toscana Til del 4. Perugia og Lucca
Efter at have ligget flere dage i det flade delta, får vi lyst til bjergene igen.
Vi vælger en rute over Apuane-bjergene til Sérchiofloden. Her skal vi finde Ponte Maddalena.
Ponte Maddalena er en imponerende fodgængerbro, bygget allerede i 1100-tallet. Den kaldes også for Djævlebroen.
En legende fortæller, at arkitekten måtte bede om hjælp fra Djævlen for at færdiggøre byggeriet. Djævlens pris for hjælpen var den første sjæl, der gik over broen. Det blev accepteret, hvorpå han snød Djævlen ved at lade en hund gå først over broen.
Da vi forlader stedet dukker pludselig en brud op fra restauranten..

Den sidste ret tilberedes i Annette's toscanske udekøkken.
Pansoti med en tomatsovs. Smagte virkelig lækkert. Giovanni Petersen har vundet opvasken og har fundet sig en magelig positur her i aftensvarmen. Det kan sagtens være 24 grader her kl. 21:00. I morgen kører vi stille mod nord.
Camping Viareggio har vi været glade for at være på. Fra pladserne går stier til stranden 5-800 meter. Pladserne er end noget små og ikke noget med at brede sig.
Ikke mindst er her godt med skygge. Prisen 16€ pr. nat.
Da vi har besluttet ikke bare at race hjemad, var første stop 350 kilometer senere ved Levito-søen og Trento. I begyndelsen af Syd-tyrol på Camping Jolly og Levito-Camping. Virtkelig smukt belingende mellem bjergene og søen. Den plads vi lå på, havde efter vores mening alt for lidt skygge. Der var dog pladser med mere skygge. Toiletsæderne blev automatisk afsprittet efter brug. Her er mange aktiviteter for børn og en stor plads også med en del danskere.
ACSI plads til en pris af 16€. Jeg kunne se på den officielle prisliste, at nogle pladser i højsæsonen kunne nå over 70€ for to voksne
Her er nogle pladser med eget baderum. Temperaturen nåede i dag op på 37 grader, vi følte det lunt inde i bilen selv med aircondition. Men stod vi ud hvar det i en bageovn. I morgen vil vi køre over Brennerpasset til Østrig og tage nogle overnatninger der.
Vi fortsætter langsomt opstigningen mod Alperne.
Pludselig er de der. Altid betagende.
Vi havde fundet Campingpladsen Echenwald ca 25 kilometer vest for Inssbruck. Pladsen ligger i ca. 630 meters højde Selv om dagstemperaturen ligger over 30 grader kommer natten ikke over 20 grader. Behageligt, vi må finde dynerne frem igen. Sidde og se på bjerge med sne på er mageløst.
Campingpladsen er ikke stor. Sanitetsbygningerne er dog helt nyistandsatte. Bræt på alle toiletter.
Pladsen ligger i gåafstand fra den lille by Stams. Her er også et kloster vi vælger, at se nærmere på. Bygget af cisterciensermunke omkring 1200.
Klosteret rummer også et lærerseminarium, hvor vores guide Maria netop er blevet færdiguddannet i Engelsk, Tysk og Fransk. Vi er hendes første rundvisning, det klarer hun flot.
I kirken ligger adskellige mumier placeret i glasmontre. Højalteret er kirkens ældste del.
Korsgangen, hvor kvinder havde adgang forbudt til dele af den. Festsalen, hvor Maria skulle have sit eksamensbevis om fredagen.
Maria fortæller, at verdens bedste skihop skole også findes her i Stams alle de bedste skihoppere har gået her, de er nemlig østrigere, siger hun smilende.
De kunstige skihopbakker, der bliver brugt flittigt fra morgen til sen eftermiddag. Vores plads på Echenwald. Skihopbakken ses i baggrunden.
Vi forlader Østrig og kommer ind i Tyskland. Der bliver varmet op til aftenens fodboldkamp. Der er som regel kø ved vejarbejde. Samt ofte uheld, da mange glemmer at holde afstand. Til aften spiser vi på en rasteplads. Det har igen været rigtig varm. Over 30 grader.
Vi overnatter på en rasteplads mellem et par polske lastbiler. Det er som temperaturen ikke vil komme under de 30 grader.
For første gang prøver vi badeværelset i campingvognen. Super med et køligt bad i disse varmegrader. Næste dag kører vi videre mod nord og tager aftensmaden på en Marche rasteplads efter Hamborg. Wienerschnietzel.
Vi møder mange campingvogne på vej sydpå ad A7. God ferie til alle dem. Snart ser vi dette vartegn og så er vi ikke langt hjemmefra. Præcis fire uger efter vi tager afsted er vi hjemme igen. Vi er enige om det har været en super ferie og at vi nu vil glæde os over den danske sommer med de lyse nætter og de smukke solnedgange.
Reflektioner:
Jeg sidder i min stol med en kop kaffe og kigger på bjergene. En stor solsortehan har netop trukket en orm op af græsset og er nu fløjet op i toppen af et træ og slår sine triller.
Vi har rejst gennem mange lande. Danmark hvor vi siger Goddag eller Hej, Tyskland med Gutentag, Østrig med Gruss Gott, og Italien med Buon giorno til morgen og Buona sera til aften. Hvert land har sine grænser, sprog, kultur og historie. Solsorten har ingen grænser, spiser det samme og synger på samme måde, om den kommer fra Danmark eller Italien. Tankevækkende.
Italienerne er flinke og imødekommende. Lær at sige goddag og godaften, så bliver jeg altid mødt med samme udtryk og venlighed. Man kunne jo gøre det til en leg, at lære et nyt ord hver dag.
Motorvejene: Betalingsvejene er af en god kvalitet. De gratis motorveje kan være meget ujævne og hullede. Tingene i campingvognen er rystet godt sammen efter et par timer.
Parcellerne på campingpladserne er generelt ret små.
De har en velfungerende affaldssortering. Brug den.
Der er politi overalt, selv på helt små bjergveje. Betjentene er altid høflige og hjælpsomme.
Pas på scootere og fodgængere. Italienske bilister stikker næserne langt ud på kørebanen når de kommer fra en sidevej.
Generelt syntes jeg italienerne betragter hastighedsskiltene som vejledende. Det vil jeg ikke anbefale. Engang imellem undre jeg mig over hvor man må køre 90 km. og andre steder kun 50 km.
Siesta: Alt har næsten lukket fra kl. 14:00 til 16:00/16:30. Mange mindre museer lukker for resten af dagen kl. 13:00
GPS: Stol aldrig 100% på din GPS i Italien, jeg prøvede flere gange at blive ledt af små smalle bjergveje med campingvognen. Brug din sunde fornuft og andet kortmateriale.
Maden og naturen er uovertruffen.
Tak til alle der har fuldt med på turen og held og lykke til alle dem, der nu drager sydpå.