Gardasøen. Oktober 2014

Giovanni er tilbage i Italien.

Forside

Efterårsferie, lidt forlænget. Som på turen til Mosel overnatter vi igen på Brunautal. Det bliver så nok sidste gang, her er en del larm fra motorvejen A7.
Overnatning på Brunautal.
Senere svinger vi over på A9. Det skulle vi så nok ikke have gjort. En ulykke ved noget vejarbejde med en lastbil lavede en kø på 10 km og fik nærmest trafikken til at stå helt stille i tre timer. Mange kører for stærkt og holder ikke afstand.
Vi laver en overnatning lidt nord for München og kører tidligt næste dag. Inden vi kører ind i Østrig køber vi en vignete på en tysk tankstation. Alperne dukker op i horisonten. Som hver gang vi ser Alperne gør det et stort indtryk, nøj se lige der, der og der.
Vi kører over Brennerpasset. Herefter flotte landskaber og anderledes bygninger.
Vi vil gerne se Dolomitterne. Verdenskulturarv. På vej dertil kommer vi gennem en landsby der har mindst 10 træskærer virksomheder.
Her ved foden af Dolomitterne og denne stille ski by Selva di Val Gardena ligger en gratis camperplads.
En bjergtagende udsigt. Hæ -hæ Dolomitterne er nok nogle af verdens smukkeste bjerge. Næste morgen fortsætter vi ad A22 mod Gardasøen.
Vi er lige kommet til Bardolino ved Gardasøen, da et uvejr bryder løs. Kraftige vindstød, regn og hagl, så store som marmorkugler.  Grene og og andre løse ting bliver revet løs og kastet omkring. Da stormen holder op, er der kaos blandt byens lavtliggende butikker med at holde de frådende vandmasser fra døren.

Blæsten er så kraftig, at et stort stykke tag bliver revet af og blæst ud på vejen.
 Efter lidt besvær finder vi den kommunale campingplads San Nicolo Bardolino, der har pladser helt ned til vandet. i gå afstand af Bardolino's centrum
Vi er heldige og får en plads i første række. Den opmærksomme læser vil kunne genkende camperen og se Annette. Selv om det er en almindelig campingplads og efterårsferie, så er der her over hundrede autocampere og måske to-tre campingvogne.
Aftenstemning og solnedgang over Gardasøen. Vi får kastanjer, en af Annettes favorit retter.
Aften stemning i Bardolino efter en kort regnbyge.
Den lille havn i Bardolino.
Færgerne er en smart måde at komme rundt til de forskellige byer ved Gardasøen.
En dag sejlede vi ind til Garda og gik hjem langs søbredden. Der er små beværtninger undervejs, så man ikke behøver at tørste. Vi må desværre døje med temperaturer omkring de 25 grader om dagen og mindst 15 grader om natten. I skyggen kan det dog hurtigt blive køligt. Men her er næsten vindstille.
Garda har i modsætning til Bardolinos brede gader, smalle og krogede gader, det er nu engang mere hyggeligt finder jeg.
Vi sejler også en dag til Sirmione. Det første der møder os er de romerske Catullus Grotte på spidsen af halvøen.
Det er ikke grotter men resterne af et romersk badeland.
Adgangsvejen til Sirmione er denne smalle bro gennem Scaligero-borgen. Helt filmisk
Sirmione har også hyggelige smalle gader med små torve ind i mellem
Man kan ikke undgå italiensk is, udvalget er kæmpe stort og smager ganske fortræffeligt. Og som i kan se er de med på sundheds moden.
Vi slutter vores besøg af ved Gardasøen med en gang fritterede havdyr og vin. Vi kan jo gå tilbage til campingpladsen. Efter maden får vi en drink et andet sted. Jeg prøver selvfølgelig en kaffe med Grappa.
Vi er kørt nordpå til Trento, hvor vi laver en overnatning. Her den flotte gamle bydel i gå afstand fra camperparkeringen.
Vi sidder på cafe'erne og ser på livet. En dejlig hobby.
Endnu et billede fra torvet.
Trento er bygget oven på en tidligere romersk bosættelse. Dele af den romerske by Tridentum er udgravet og kan besøges som den underjordiske by.
Trento.
Camperparkering består af fem reserverede pladser på denne store parkeringsplads. Gratis 48 timers parkering.
Fra Trento kører vi op i bjergene nord for Bolzano og overnatter på denne populære camperplads hos en frugt- og vinbonde i Dorf Tirol.  Temperaturen er knap 25 grader om dagen, men nætterne er kølige her i højden.
På denne dejlige plads er der mulighed for at tømme gråvand og toilet. Der er toiletter til rådighed. Mulighed for frisk vand, W-lan og restaurant.
Vi skal selvfølgelig over Alperne, denne gang kører vi gennem Fernpasset til Fussen og direkte på A7. Fantastiske landskaber. En tur der tager lidt længere tid end Brennerpasset, men også betydelig flottere.
Vi kommer forbi smukke klare bjergsøer.
Det er ikke sidste gang vi kører gennem Alperne af denne rute. Man har lyst til at stoppe hele tiden.
 På vej ned igen på den østrigske side.
Ved mørkets frembrud kommer vi til bymurerne ved Rothenburg Ob der Tauber. Her er en stor camperparkering med plads til mindst 50 vogne.
Jeg går en lille aftenstur med hunden og får det første glimt af denne velbevarede middelalderby.
Jo, den ser spændende og hyggelig ud og skal nok blive undersøgt næste formiddag.
Rothenburg Ob der Tauber er omgivet af en meget velbevaret bymur.
Byen er også kendt for sin kagespecialitet "Snebolde". En tør dej med forskellig glasur. Det er ikke noget de lokale spiser men turisterne er vilde med dem.
Men der findes heldigvis også andre og mere spændende fødevarer.
Jeg bemærker, at flere butikker har skilte skrevet på kinesisk, selv spisekortene står på kinesisk. Se her følger jeg mig næsten i et andet sprogområde.
På min formiddagstur rundt møder jeg flere og flere kineserer. Min nysgerrighed vækkes, så jeg spørger en venlig ekspedient i en butik, der er ved at sælge nogle tyske ølkrus til et par kinesere. "Hvorfor er der så mange kineserer her i byen ? " Hun kigger smilende på mig og svarer "Det er fordi, der er mange kinesere ". Klog sagt, hun har jo ret, hver fjerde verdensborger er kineser. Milliarder og atter milliarder. Hun fortæller dog videre. Kineserne har ferie nu og mange er på arrangerede Europature, hvor de ser forskellige highlights. London, Paris, Madrid, Rom og ikke mindst Rothenburg Ob der Tauber. Vi kan glæde os til dette store land rigtig kommer i bevægelse, så vil alle skilte stå på kinesisk og man vil tale kinesisk i butikker og restauranter. Vi vil udgøre en lille og uinteressant gruppe.
Rothenburg før invasionen
Rothenburg.
Vi fortsætter nordpå ad A7 og tager den sidste overnatning ved en bjergpension i Hartzen. Her kan vi holde med panoramaudsigt over dalen, bruge badet på pensionen og få strøm hvis vi har behov. Man kan også få morgenbrød, men vi kører tidlig næste morgen og er hjemme hen på eftermiddagen. Giovanni bliver til John Erik, der takker for nogle dejlige oplevelser.