Norditalien februar 2016.

Besøg i søhøjlandet

Forside

14 dages vinterferie. Vejrudsigten for Danmark ser lidt kedelig ud, så afsted mod Italien.
Vi har en plan om at besøge de tre store nordlige søer. Sådan bliver det ikke. Se med her.
Igen tager vi første nats overnatning på camperpladsen ved Sehestedt, det er spændende at se de store skibe, der kommer igennem denne kunstig gravet kanal Billetautomaten er istykker, så en gratis overnatning. 54° 21' 52" N, 9° 49' 5" Ø. Den lille færge til venstre krydser konstant kanalen, de er gratis at bruge, da de er en del af vejnettet.
På motorvejen A7 mod Rothenburg med snevejr. Et helt futuristisk præg ud af sidevinduet.
Camperpladsen ved Rothenburg Ob der Tauber. Pladsen er delt i to dele og rummmer tilsammen 50 vogne. P2 er den hyggelige afdeling. Her er tømmemuligher, toilet, strøm og vand. Pris 10€
Få hundrede meter fra autocamperpladsen begynder den gamle by gennem dette borganlæg.
Hovedgaden i Rothenburg.
Landskabet omkring den gamle by. Vandmøller og vinplanter i lavlandet. Der ses et langt stykke af bymuren.
Husk at kigge ned af sidegaderne.
Et sjovt kirketårn.
Ringmuren.
Vi beslutter at tage Brennerpasset, da der er lovet sne over Fernpasset. Flot udsigt og sne i Brennerpasset.
Første stop er ved Gardasøens nordlige ende. En turisthjuldamper i havnen ved Riva Sul Garda.
Camperpladsen i Riva del Garda. Hel central inde i byen. Ligger lige ved politistationen.
Flot morgen på camperpladsen ved Riva del Garda.
Vi kører op til vandfaldet ved Riva, men der er desværre lukket. Hvorfor naturoplevelser skal begrænses af kommercielle interesser er mig en gåde.
Næste stop er på en gratis parkeringsplads ved Malcesine, hvor der må overnatte autocampere. Se dette er mit nye lette køretøj. En Vespa scooter som man godt må køre to på i Italien.
Så er vi klar til at køre til købmanden. Om natten havde vi 14° indtil kl. 21.
Vi kører til Sirmione. Hvilken fantastisk beliggenhed. Vejret kan vi ikke få en depression over.
Annette hilser med en Rosato vin på camperpladsen lige udenfor den gamle bydel i Sirmione.
"I love Italy" tror jeg Annette råber i Sirmione.
Udsigt Sirmione.
Fra Sirmione kører vi om fredagen til Salo. Om lørdagen skal der være Gardasøens største marked i Salo. Findes det - findes det her. Camperpladsen ligger på den anden side af en lille bugt ved Salo. Men min scooter holder klar til at fragte os ind til byen.
Salo har en af søens længste havnepromenader.
Markedet er kæmpestort.
Her var alt hvad hjertet kan begære.
Havnepromenaden set fra den anden ende. Man kan se over til camperpladsen.
Salo's søpromenade set fra camperpladsen.
Vores datter ringer og siger hun savner os, hun vil tage flyveren til Milano, så kan vi hente hende der, hvis vi har lyst. Det har vi da rigtig nok. Derfor rykker vi til en lille camperplads ved den lille by Merate-Santirana, hvor pave Paul er født. Byen har en kirke, kro, skole og en lille købmand og ikke mere. Men dog alligevel en lille camperplads til fem biler med strøm og pottetømning, 5,5€.
Vi henter vores datter ved Milano Linate lufthavn. Dejlig lun forårsdag.
Vi kører tilbage til Sirmione. Indgangen til den gamle by.
Min smukke, højgravide datter. Mit første barnebarn er snart klar til at komme med morfar på campertur.
Hvor vi indtager morgenmaden på en lille cafe.
Søndag er italienerne flittige til at være sammen med familien. Der er sort af mennesker i Sirmione, som på en velbesøgt turistdag.
En autocampist holder en hyggelig frokost ved Sirmione med udsigt til søen.
Efter Sirmione kører vi til camperpladsen i Bardolino. Vi prøver først campingpladsen San Nicolo der skal have helårsåben, det har den så ikke alligevel. Vi finder ikke en eneste campingplads, der har åben. De fleste så også noget trøstesløse ud på denne tid af året. Pyt, der er mange helårsåbne camperpladser at vælge imellem.
De fleste restauranter i de gamle bydele har lukket. Vi ser med al tydelighed hvad masseturisme gør ved disse miljøer. Vi må spise vores mad, hvor de almindelige italienere spiser. Det er heller ikke så ringe endda. Her restaurant Giardine delle Esperidi i Bardolino optaget i Michelin Guide. Vi får en udsøgt middag med udsøgt vin. Tre personer hovedret, dessert og vin 80€.
Vi beslutter at besøge valfartskirken Madonna della Corona-kirken i bjergene bag Garda ved Spiazzi. Imponerende at se hvordan den nærmest er klistret op af klippen. Det er meget tåget i starten på vores vandring mod kirken. Tågen er dog næsten lettet på tilbagevejen.
Selve kirken. På vejen ned til kirken kommer vi forbi flere scenarier med Jesus lidelseshistorie.
Da vores datter skal flyve hjem fra Verona næste morgen tidlig. Flytter vi til en rigtig stor og fin camperplads i en lille by Monzambano tæt ved Verona. Her er opvarmede, fine baderum, fælles arealer til grill og rekreation. 11€.
Et kig ned af hovedgaden i Monzambano. Jeg undrer mig over hvor små butikker folk, kan leve af. Vi får afleveret vores datter i Verona lufthavn.
Så er vi alene igen og skal så småt begynde at tænke på hjemturen. Man og vi har en tendens til at når vi skal hjem, så skal det være hurtig. Vi beslutter at bruge tre nætter på turen fra Gardasøen til Danmark. Vi prøver at finde en plads i Lasize, det lykkes ikke og vi ender på pladsen ved Malcesine, hvor vi også næsten startede på turen. Vi skal op og spise på den eneste restaurant, der har åben.
Der er ikke meget liv i denne smukke solbeskinnede by. Jeg kan dog se der bor mennesker i husene.
Malcesine.
Kig mod nord fra havnen i Malcesine.
Aftenen falder på i Malcesine.
Fra Italien til Østrig tager vi Brennerpasset.
Fra Østrig til Tyskland prøver vi denne gang Fernpasset til Fussen og direkte på A7. Nu skal jeg love for det er blevet vinter.
Vi snupper endnu en overnatning i Rothenburg, så kan der tømmes potte. 1€ for overnatning.
I Rothenburg kan vi få lidt at spise.
Vi tager aftensmaden på denne restaurant. Her kan vi også prøve forskellige ølspecialiteter. Bemærk det kinesiske spisekort.
Jeg snupper selvfølgelig en grillet griseskank med knodel og surkål. Den er bare i orden.
Fra Rothenburg kører vi til Werningrode i Harzen. Gratis overnatning da betalingsautomaten er gået i stykker. Camperpladsen ligger lige uden for den gamle bydel. Slottet anes i baggrunden.
Det er også fra Werningrode de dampdrevne tog til bl.a. Brochen udgår.
Werningrode er en hyggelig by.
Kig til slottet. Efter Werningrode kører vi mod Danmark og er hjemme til kaffetid samme dag. En helt igennem dejlig tur, vi gerne gør om en anden gang.
Efterskrift: Hvorfor tage til Gardasøen udenfor sæsonen ? Vejret er ikke noget at skrive om i Danmark. Vi trænger til lidt sol og udendørs hygge. Det føles som foråret er to måneder længere fremme her syd for Alperne. Der er intet problem i, at finde egnede autocamperpladser, campingpladser skal man ikke satse på. Vi bruger Bordatlas og app'en Camper Contact. Enkelte seværdigheder er lukket og især alle aktiviteter for børn. De gamle bydele ligger stort set øde hen. Det finder vi charmerende på en måde, der er plads til at få øje på bygninger. Vi får en klar fornemmelse af hvad masseturisme betyder for et område som Gardasøen. Mange må her kun have delvis beskæftigelse. Der er få restauranter at vælge imellem, men de der er tilbage bruges også af de lokale og kvaliteten er i orden. Vi bruger lidt over to flasker gas på 14 dage.