Slesvig-Holsten juni 2016.

Jagten på de hvide asparges.

Forside

Sidste udkald for at smage friske, tyske asparges, her kaldet Spargel.
Vi kørte over grænsen ved Kruså, uden om Flensborg og drejede ud mod østkysten. Der varede ikke længe, før vi så det første skilt med Spargel. Et gårdudsalg.
Det var dejligt vejr med sol og blå himmel her sidst på eftermiddagen. Vejen bugtede sig gennem landskabet med skiftevis grønne hegn og åbne områder med marker. Vi ville egentlig have overnatttet på den dejlige plads ved Maasholm. Vi blev stoppet ved indkørslen af havnevagten. Alt optaget. Så vi kørte videre til den store Stellplads i Eckernförde, her har vi været et par gange før 17€ med det hele lidt dyrt efter tyske forhold. Annette tilberedte en klassisk ret med rejer, asperges og mousselinesauce. En slags hollandaisesauce rørt med flødeskum.
Tidlig næste formiddag kørte vi ca. 8 kilometer længere sydpå langs kysten til den gamle kro "Grüner Jäger". De har bag kroen en stor plæne til autocampere. Men både teltcampister og campingvogne er velkomne.
Her lagde vi camperen i skygge og kunne så flytte stolene om vi ønskede sol eller skygge. 8€. Mulighed for strøm, bad og toilet samt morgenbrød. Man spiste efter sigende godt og billigt på kroen.
Lige udenfor pladsen blev der solgt friske jordbær og asparges. Så skal vi igen have asparges til aftensmad.
Denne gang grillede vi et par koteletter på grillen og fik asparges med brunet smør. Lækkert. Nu holder vi en asparges pause til næste år.
Kort over turen gennem Slesvig-Holsten.
Vi fortsatte ned langs Nord Ostsee Kanal til den store Stellplads ved Hörsten vest for Rendsborg10€. Pladsværten lavede grillmad om aftenen med fadøl til 1,5 € . Det er fantastisk at se, de store skibe drev forbi med den dumpe lyd fra de store dieselmotorer.
Næste dag fortsatte vi til Brunsbüttel, hvor vi snuppede en stor mørk fadøl ved slusserne. Her sejlede skibe i begge retninger på en gang.
I Brunsbüttel lå Stellpladsen ved friluftsbadet og kostede 3€. Her tog vi også en overnatning.
Vi kørte de knap 100 kilometer fra Brunbüttel til Nordstrand lidt nord for Husum. Vi kørte over en dæmning som til Rømø. Dejlig fredfyldt plads. Dog skulle nogle får fra tid til anden give deres besyv med. Meget flink og serviceminded vært, berømt for sit morgenbrød. Den grønne elbil i baggrunden kan lejes til ture rundt på øen.
Womoland Nordstrand er meget hyggelig og rolig. Fine, rene bad og toiletter med levende blomster.
Jeg købte bogen Landvergnügen 2016 til 495,00 dkr. Med bogen følger medlemskort og vignete.
Med bogens medlemskort er overnatning betalt hos økologiske bønder, gårdbutikker og kunstnere. Vi vil på et tidspunkt prøve flere af pladserne.