Moseltur efterår 2016

Naturoplevelser og dejlig vin.

Forside

Ferie og sydpå ad A7, retning Mosel. Første stop Scandinavian Star for proviantering. Andet stop en autocamperplads Schacht-Audorf ved Rendsborg og Nord-Ostsee Kanal.
Andet stop ved Zuiphen i Holland. Vi ankom lørdag og søndag var her ølfestival og gratis parkering. Vi kunne gå om i byen. Det er bl.a. en af de skønne ting ved autocampering, at seværdighederne ligger inden for gåafstand.
En ganske udmærket øl i Zuiphen, selv om det er blevet efterår, kan vi stadig holde ud at sidde ude.
Meget hyggelig stemning indenfor også. Det store bord er fuld med aviser og ældre mennesker, der sidder og får en øl, som os.
Gågaden i Zuiphen, ganske hyggelig.
Udsigt mod byen fra camperpladsen. Herfra skulle vi igen ud på motorvejene.
Der var meget vejarbejde og stau hele tiden, så inden vi hang fast i en ny Stau, drejede vi fra motorvejen og kørte ind over bjergene til Mosel. Samme antal kilometer, men det tog dobbelt så lang tid med de mange snoede vejsving.
Vi fandt frem til en af vores ynglingspladser ved Mosel i Ediger-Eller. Herfra går det over gaden til byen.  Mosels Rothenburg siges det.
Fra min morgentur med Freja. Autocamperpladsen set fra den anden side. Denne morgen var Mosel varmere end luften, så den dampede lidt.
På den anden side af vejen ligger alle vinbarerne og restauranterne. Vinbønderne har travlt i disse dage.
Så sidder vi igen ved vores vinpusher Walter og nyder et glas eller tre. Som det ses er det ikke sommer længere, dog kan vi stadig sidde ude og nyde livet og udsynet til Mosel. Min yndlingsvin Kerner, var udsolgt indtil næste år. Jeg prøver forskellige velsmagene Spatburgundere
Tur gennem byen i Ediger-Eller.
Ved en anden stor vinproducent i Ernst. Egen autocamperplads. Vi fik en lille flaske vin ved ankomsten. Efter middagstid var her fyldt med camperer. Ved siden af lå en stor slagterforretning. Han havde også egen autocamperplads. Her var plads til yderligere 20 campere, men også hurtig fyldt. Her ved Mosel skal vi skifte plads inden middagstid.
Moselvandring ved Ernst. Bemærk vinmarkerne på den anden side.
Vinplukkere på skråningerne ved Ernst. Man kan vel godt fornemme at det er stejlt.
Fra Mosel kører vi ind over bjergene til Rhinen. Første stop denne gang ved Lahnstein. Fin camperplads.
Udsigt fra camperpladsen mod Rhinen. Her løber floderne Lahn og Rhinen sammen.
Byen Lahnstein er ikke noget særlig, så det bliver nok sidste gang vi er her.
Fra Rhinen kører vi til Horn Bad-Meinberg nord for Paderborn. Bl.a. for at se noget andet og for at undgå motorvejene mod nord med meget vejarbejde og dertil meget Stau.
Vi fandt denne fine camperplads ved et kurcenter. Det er lang tid siden, vi har haft så stille en nat.
Efter morgenkaffen kørte vi syv kilometer til Externsteine. Jeg har længe haft dem på min to-see liste. Lidt ligesom Panska Skala i Tjekkiet, dukker de op på den bare mark.
Det er et af Tysklands ældste udflugtsmål. Før gik der en sporvogn helt herop.
Fantastisk morgen med solskin.
Der er lavet stier og broer rundt på klipperne.
Vi spiste frokost ved et gammelt kloster. Vi vil over og fange motorvejen mod Kiel øst om Hamborg.
Den udvalgte camperplads Sehestedt ved Nord-Ostsee Kanal, har lukket grundet ombygning. Vi fortsætter til camperpladsen ved Eckernförde "Grüner Jäger". Den gamle kro fra 1849 byder på hyggeligt indre og lækker mad. Annette får schnitzel og jeg får en specialitet med stuvede grønne bønner, kartofler, spæk og to glasede pærer på toppen. Smagte ganske fint. Vi fortsatte næste dag mod Danmark uden vejarbejde og kø undtagen ved grænsen. Vi gav mellem 5€ og 9€ for overnatning. En dejlig og fornøjelig ferie.