Forårstur  2017

Tyskland, Gardasøen, Iseosøen, Sulzano, Fernpasset, Fussen over Bodensee til Colmar i Alsace, Holland og Hameln i Tyskland.

Forside

Uge 9 og 10 vinterferie. Vi ville til de norditalienske søer og nyde varmen. Ned af motorvej A7 og et stykke efter Hannover fandt vi en dejlig plads Hildesheim ved en bynær sø. Desværre fik min lyst efter beliggenhed, mig til, at sætte forhjulene ud i noget græs. For sent opdagede jeg det var blød græs. Beliggenheden her ved søen var ellers rigtig god. Gratis ellers fire euro.
Jeg måtte opgive, at få vognen fri og tilkaldte ADAC. Det tog kun et øjeblik og så var vi på motorvejen igen og en skilling fattigere.
Dagen var en køredag. Ved aftenstid ankom vi til en camperplads ved A7 lidt syd for München, lå ved et Thermebad.. Jeg kan ikke huske, hvad den hed. Så var vi klar til Alperne i morgen.
Det var som sædvanlig en flot oplevelse. Så hurtig sneen kom og forsvandt igen efterhånden som vi kørte over Brenner.
Vi kørte direkte til bunden af Gardasøen og Sirmione. Til hvilken vi ankom i skyet vejr. Gensynsglæden var stor ved parkeringen i første række med udsigt til søen og bjergene i baggrunden. De kunne ikke ses i dag, men skal nok komme.
Naturens enestående kræfter på parkeringspladsen i Sirmione.
Aftenstur rundt i Sirmione på vej til vores stamværtshus.
Torvet ved sen aftenstid.
Vores ynglingsværtshus i Sirmione.
Scaligeroborgen i aftensbelysning.
Næste morgen var der solskin fra en blå himmel og så lunt at døren fint kunne stå åben.
Sirmione mod vandsiden.
Først et dejligt glas hvidvin.
Og så en frokost i solskin.  Skønt - se hvor Annette nyder varmen. Måske en 18 - 20 grader.
Sen eftermiddagshygge i stolene. Nu kan sneen på bjerget ses.
Efter tre dejlige dage i Sirmione, besluttede vi at køre op til Iseosøen og byen Sulzano. I midten ligger Europas største ø i en sø. Øen Isola.
Camperpladsen lå i en families baghave. Værtsparret og deres to store sønner bor i den hvide bygning. De overvejende italienske campister hilser høflig og pænt. Meget afslappet stemning.
Øen Isola som set fra vores camperplads.
Jeg besøgte Isola en tidlig våd morgen. Turen tager få minutter med en mindre båd. Der var selvsagt ikke meget liv på gaden. Isola var bilfri zone. Bortset fra lægen, præsten og politimanden. Resten af øens befolkning må nøjes med scootere, hvilke der også var mange af.
Jeg fandt en cafe, her på havnegaden, hvor jeg indtog et par kopper espressokaffe med tre lokale mænd.
Lidt længere oppe af vejen ved camperpladsen lå et dejligt naturområde med lille vandfald.
Vandfaldet og nogle af de mange fugleredebrejner.
Freja fandt sig også en lille italiensk legekammerat. Det var åbenbart sjovest, at ligge på ryggen og bide lidt i hinanden.
Det var markedsdag i Sulzano. Vi købte lidt forskelligt til aftensmad. Her en skinkerulle med Annettes salat.
Dagen jeg besøgte Isola, regnede det hele dagen. Om eftermiddagen bankede det på døren og da jeg åbnede stod vores pukkelryggede gamle værtinde med en paraply og med en tallerken  med kugler. Varme og velduftende. Værtinden sagde, det var en italiensk specialitet, man serverede til sin familie om søndagen. Dem skulle vi have. De smagte som en slags æbleskiver.
Efter vi forlod Sulzano og Iseosøen kom vi til camperpladsen i Gargnano ved Gardasøen. En meget skrånende plads uden noget andet end udsigt.
Vi gik en tur i byen, meget sparsomt med restaurenter.
Men som de fleste steder ved Gardasøen, utrolig flot.
Mimosen blomstrede i Gargnano.
Fra Gargnano kørte vi til Limone Sul Garda. Der var ikke meget liv i denne smykke by.
Fra Limone Sul Garda kørte vi til vores overnatningplads i Riva del Garda. Fin plads med tømning og lille bar. Der var lidt langt ind til den gamle bydel.
Vi skulle igen over Alperne, så her på vej mod Brennerpasset.
Fra Østrig til Tyskland tog vi Fernpas til Fussen. Og ?
Vi skulle selvfølgelig se slottet Neuschwanstein. Et Disney slot bygget af Kong Ludwig 2. af Bayern.
Udsigt mod det andet slot Hohenschwangau. I højre side, ses de store parkeringsområder.
Efter at have kørt med bus op ad bjerget, gik vi de sidste par hundrede meter.
Neuschwanstein i modlys.
Udsigt til Mariabrücke og vandfaldet.
Øverste borgplads. Der måtte selvfølgelig ikke tages billeder inde fra slottet.
Igen en flot udsigt.
Camperpladsen i Fussen. Bemærk der ligger to pladser, stort set ved siden af hinanden. Den sidste er bedst. Med Alperne i baghaven.
Fra Fussen kørte vi langs Bodensee til Colmar i Alsace. Det var gråvejr, så Bodensee var ikke så spændende. Det skulle de næste par dage blive godt vejr her i Colmar.
Til højre markedshallen i Colmar.
Indvendig i markedshallen.
Flot bygning i Colmar.
Vi indtog kaffen på en af Colmars hyggelige cafeer.
Camperpladsen i Colmar. Ved lystbådehavnen og 10 minutters gang til centrum. Fin plads med gratis bad og strøm for 10€. Bageren kom med frisk morgenbrød.
I Colmar var der selvfølgelig storke.
En hattebutik.
Fra Colmar kørte vi til en overnatning i Weert Holland. Kedelig plads og kedelig by.
Vi sluttede forårsturen af med en overnatning i den tyske by Hameln.
Camperpladsen i Hameln er praktisk, men ikke hyggelig. Den ligger dog tæt ved centrum og koster 8€.
Hameln er kendt for sin historie om rottefængeren.
Man kunne blandt andet gå til camperpladsen langs floden Weser.
Annette havde lyst til en gang hjemmelavede hotdogs. Det blev afslutningen på en rigtig dejlig forårstur.